2011. május 6., péntek

Kerékpárosokra vonatkozó fontosabb KRESZ szabályok.

Kedves Olvasóim,

       kibővíteném írásaimat a kerékpárosokra vonatkozó fontosabb KRESZ szabályok leírásával, mert kaptam kedves "Robb"-tól egy megjegyzést a "Zebrát szeretnénk" bejegyzésemhez, amelyben az állt:

"Akkor kellene szólni a sok parasztnak hogy tanuljanak KRESZT. A körforgóba nem megyünk be a bicajjal. Majd valamelyik jól ellesz baszva, azt pampognak. üdv."

Ezúton szeretném külön neki javasolni, hogy előbb tanulja meg jobban a KRESZ-t ő és azután írja le véleményét!Másodszor pedig nem szeretem a "Paraszt" jelzőt, én is bevándorló vagyok de nem különb az itt élőknél. Emberek vagyunk mind!


A kerékpár vezetéséhez is ugyanazon feltételek szükségesek mint más jármű esetén:

- járművezetésre alkalmas állapotban kell lenni

- illetve ismerni kell a KRESZ szabályokat.

Kerékpárhoz oldalkocsit illetve egyéb vontatmányt kapcsolni Tilos, kivétel ez alól a kerékpár-utánfutó. Kerékpáron ülve állatott vezetni Tilos. Tilos a kerékpárt más járművel vontatni. Tilos elengedett kormánnyal kerékpározni. Tilos autópályán és autóúton kerékpározni, valamint ott, ahol ezt tábla tiltja. Főútvonalon nem kerékpározhat 12 éven alatti gyermek.

Kerékpáron egy 18. életévét betöltött felnőtt legfeljebb egy, 10 évesnél fiatalabb gyermeket szállíthat a megfelelő gyermekülésen. Egyébként utast szállítani tilos!

Kerékpárral legfeljebb 40 km/óra sebességgel szabad közlekedni.

A kerékpárosoknak az útpadkán és a járdán ( ha nem tilos) csak egy vonalban szabad kerékpározni. A kerékpársávon, a kerékpár-és gyalog-kerékpárúton egymás mellett is szabad kerékpározni.

Gyalog- és kerékpárúton: a gyalogosok különösen az idősek és gyerekek kiszámíthatatlan mozgására és hirtelen előbukkanására mindig lehet számítani, ezért ennek megfelelően kell a sebességünket megválasztani.

Járdán tilos kerékpározni, kivétel ez alól a 12. évnél fiatalabb gyerek, mivel ő főútvonalon még nem kerékpározhat. Így a párhuzamos járdán haladhat legfeljebb 10 km/h sebességgel.

Lakott területen csak akkor szabad a járdán kerékpározni, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan /például földút/.

Az elsőbbségi szabályok a kerékpárosokra is vonatkoznak, azért is érdemes ismerni őket, mert az autósok ezek szerint a szabályok szerint közlekednek. A kanyarodó járműveknek elsőbbséget kell adniuk azoknak a gyalogosoknak, valamint kerékpárúton vagy gyalogos- és kerékpárúton haladó bicikliseknek, akik keresztezik az utat, amire éppen kanyarodik a jármű.

A zebrán az elsőbbség csak a gyalogosokra vonatkozik, a kerékpárosokra csak akkor, ha a zebránál leszállnak és tolják a biciklit. Az autósok csak gyalogosokra számítanak zebránál, száguldó kerékpárosokra nem.

A kerékpárosok a körforgalomba ugyanúgy, mint a többi jármű az úgynevezett zippzár módszerrel kapcsolódnak be. A jobboldali közlekedés irányából és a jobbra tartási kötelezettségből adódóan a körforgalomba történő behajtás adott. A kerékpárosnak is, mint minden járművezetőnek, jeleznie kell minden irányváltoztatási szándékát. Balra kanyarodva bal, jobbra kanyarodva jobb kézzel kell jelezni az irányváltási szándékot. A körforgalomba belépéskor nekik sem kell ugyan úgy mint a többi járműnek jelezniük, de a kilépésnél a kerékpárosoknak is kötelező jelezniük a irányváltási szándékukat karjelzéssel.

Ha a körforgalomba becsatlakozó mind a négy út mentén gyalog-és kerékpárút található akkor a kerékpárosoknak kötelezően csak azon szabad haladniuk, és mivel a gyalog- kerékpárút a körforgalomnál véget ér és az útburkolati jel az áthaladást csak gyalogosoknak engedi, ezért a kerékpárról leszállva a zebrán keresztül tolni kell a kerékpárt.

A KRESZ által előírt kötelező kerékpártartozékok az alábbiak:

1. Fehér színű első lámpa

2. Vörös színű hátsó lámpa

3. Vörös színű hátsó prizma

4. Két, egymástól független fék

5. Csengő

6. Borostyán sárga színű küllőprizma legalább az első keréken

7. Fényvisszaverő ruházat / lakott területen kívül az úttesten éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között.

A KRESZ által javasolt kerékpártartozékok:

1. A pedálon és a küllők között borostyán sárga színű prizmák

2. Karos szélességjelző prizma

3. Visszapillantó tükör

4. Sárvédő


Az autós aki nem látja, kikerülni sem tudja a kerékpárost, ha az nincs kivilágítva. Ezért talán a legfontosabb kötelező tartozékok az első és a hátsó világítás. Kérném azokat az olvasókat, akik kerékpárral közlekednek, hogy legalább a kötelező tartozékokat szerezzék be mielőtt útnak indulnak.

Biztonságos és balesetmentes közlekedést kívánok mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése